Nákup IKT
Zákon o verejnom obstarávaní umožňuje realizovať verejné obstarávanie cez dynamický nákupný systém (DNS). Vedenie Univerzity Komenského v Bratislave (ďalej len „UK“) po spoločnom odporúčaní CIT UK a OCOZ UK rozhodlo o použití DNS pre nákupy informačnej a komunikačnej techniky.
Táto stránka sumarizuje vlastnosti a fungovanie dynamického nákupného systému a s ním súvisiacich konceptov. Zmyslom tejto stránky je dodať rámcovú informáciu, sumarizovať a pomôcť Vám tak vytvoriť si predstavu o tom, ako model nakupovania cez DNS funguje.
Čo je dynamický nákupný systém?
Napriek svojmu názvu DNS nie je konkrétny systém. Jedná sa o elektronický proces zadávania nadlimitnej zákazky, ktorý zriaďuje verejný obstarávateľ na účely obstarania konkrétnych druhov tovarov alebo služieb. Na rozdiel od nadlimitnej súťaže, ktorého výsledkom je zmluva, DNS je dlhodobo otvorené verejné obstarávanie, ktoré je súborom menších jednotlivých súťaží. Preto nie je nevyhnutné špecifikovať všetky požiadavky hneď pri jeho spustení a môžu sa doň pridávať noví dodávatelia aj priebežne.
Ako DNS prebieha?
Súčasťou prípravnej fázy vyhlásenia DNS je prihlasovanie sa konkrétnych dodávateľofv, ktorí spĺňajú požiadavky účasti. Obstarávateľ taktiež zverejní elektronický katalóg rozdelený do kategórií a dá dodávateľom príležitosť pripraviť si konkrétne návrhy plnenia k položkám v katalógu. Následne obstarávateľ vystavuje požiadavky a dodávatelia medzi sebou súťažia pri predkladaní jednotlivých ponúk. Po vyhodnotení ponúk obstarávateľ uzavrie zmluvu s dodávateľom, ktorý predložil najvýhodnejšiu ponuku. Ak žiaden z uchádzačov nepredložil vyhovujúcu ponuku, je možné požiadavku zrušiť a zmluvu neuzavrieť.
Keďže sa vlastne jedná o systém menších súťaží medzi predschválenými dodávateľmi, noví dodávatelia sa môžu do DNS prihlasovať priebežne kedykoľvek počas trvania DNS, nezávisle od prebiehajúcej aktivity v ňom. Jediné dodatočné obmedzenie je, že dodávateľ sa nemôže uchádzať o požiadavku, ktorá bola vystavená pred jeho zapojením sa do DNS.
Po vysúťažení konkrétnych produktov si fakulty a súčasti UK môžu z nich objednávať podľa svojich potrieb, do množstva určeného uzatvorenou zmluvou. Ak sa požadovaný druh produktu nenachádza v elektronickom katalógu, alebo k nej momentálne nie je vysúťažený konkrétny produkt, zadá UK novú požiadavku, pričom uchádzačom plynie 10 dňová lehota na predkladanie ponúk. Pri organizácii veľkosti UK nie je možné zadávať požiadavky jednotlivo, bude preto prebiehať ich pravidelný zber a následné súťaženie. Pri plánovaní nákupov tohto druhu je nutné počítať s potenciálnym predĺžením, ktoré toto spôsobí.
Nakupovanie vysúťažených katalógových položiek - Marquet
Jednou zo špecifických vlastností DNS v porovnaní s rámcovými zmluvami je väčšie množstvo čiastkových dodávateľov. Aby nebolo pre zamestnancov UK neúmerne zložité vyberať vysúťažené produkty a objednávať ich, je k dispozícii informačný systém Marquet. Marquet (na obrázku) vyzerá obdobne ako komerčný e-shop, v ktorom si zamestnanec UK po prihlásení sa svojim univerzitným menom a heslom môže vybrať z vysúťažených produktov (s uvedenou špecifikáciou, dĺžkou záruky, dostupným počtom kusov a cenou). Z týchto môže následne zostaviť návrh objednávky a ten postúpiť do schvaľovacieho procesu fakulty či súčasti.
Súťaženie a nakupovanie jednorazových položiek mimo katalóg
Verejný obstarávateľ má samozrejme možnosť súťažiť a cez DNS nakupovať nielen položky z katalógu, ale aj osobitne špecifikované požiadavky, ktoré nie sú štandardne kupované často (napríklad špecifické druhy serverov, tlačiarenské stroje a pod). V tomto prípade sa obráťte na IT koordinátora na Vašej súčasti, ktorý Vám poskytne bližšie informácie.