História elearningu
E-learning, alebo tzv. online vzdelávanie vzniklo konvergenciou dvoch vzdelávacích trendov: dištančného vzdelávania a používania technológií v triedach.
Používanie technológií vo vyučovaní má relatívne dlhú históriu. Začalo to pred niekoľkými storočiami kriedou a tabuľou a potom sa výrazne pohlo dopredu rôznymi technológiami ako magnetofóny, meotary, premietačky, filmy, videopásky a počítače. Všetky tieto technológie umožňovali študentom vidieť ilustrácie a príklady k preberanej látke – pre lepšie porozumenie výkladu učiteľa. Internet vstúpil do učební ako ďalšia v rade technologických učebných pomôcok. Veľmi často je v počítačových učebniach web a Internet využívaný na ilustráciu preberanej látky, presne tak, ako iné učebné pomôcky. Ale na rozdiel od predošlých technológií, vytvorenie webových učebných materiálov je podstatne ľahšie a lacnejšie. Iba samotné využívanie počítačov vo vyučovaní začalo meniť prístup k učeniu. Pri využívaní predpripravených inštrukčných programov a materiálov, učiteľ ani nemusí byť v triede prítomný – kontrola nad študijným procesom sa presúva na študenta.
Dištančné vzdelávanie má tiež dlhú históriu. Prvé korešpondenčné vzdelávacie inštitúcie boli zriadené v devätnástom storočí v Británii, hneď po zavedení spoľahlivého poštovného systému. Ľudia v rurálnych častiach Británie mohli takto študovať na univerzitách v Londýne a iných mestách. Americké univerzity ponúkali dištančné kurzy už dlho pred Druhou svetovou vojnou. Tieto kurzy ale boli známe nízkou kvalitou a vysokým percentom študentov, ktorí kurzy nedokončili. V roku 1969 bola založená britská Open University, označovaná ako výrazný zlom v histórii dištančného vzdelávania. Open University bola prvá inštitúcia zameraná výlučne na dištančné vzdelávanie, ktorá integrovala všetky v tom čase dostupné technológie. Inštitucionálna štruktúra Open University bola iná než u ostatných univerzít a podarilo sa jej začať poskytovať dištančné kurzy vysokej kvality za rozumné ceny. Štruktúra Open University bola neskôr okopírovaná mnohými ďalšími dištančnými vzdelávacími inštitúciami po celom svete a tiež ovplyvnila mnohé ďalšie tradičné univerzity, ktoré poskytujú dištančné vzdelávanie popri tradičných formách.
Význam britskej Open University spočíva v tom, že vytvorila nový spôsob vzdelávania. Po prvý raz zaviedla do praxe tímy autorov, pedagogických a technologických expertov, ktorí vopred pripravili materiály vysokej kvality so zabudovanými mechanizmami pre interakciu, ktoré sa dajú opakovane využívať pre ďalších a ďalších študentov za pomoci tútorov.
S príchodom Internetu sa interakcia medzi učiteľom a študentom môže rozvinúť podstatne výraznejšie a nadobudnúť nové formy. Už nejde len o komunikáciu od učiteľa k študentovi, ale aj opačne, od študenta k učiteľovi a tiež o komunikáciu medzi študentmi navzájom. Teraz je možné, aby študenti navzájom komunikovali v reálnom čase bez toho, aby boli naraz na tom istom mieste.
Učitelia veľmi skoro prišli na to, že elektronické materiály vyvinuté pre študentov v triedach môžu byť použité pre dištančných študentov a naopak. Je to teda ešte stále dištančné vzdelávanie? A záleží na tom? S rozvojom internetových technológií – a prístupu – výučba v triedach a dištančné vzdelávanie konvergujú stále bližšie a bližšie a interakcie a kontrola študenta sa stávajú oveľa dôležitejšími než vzdialenosť.
Dnes veľmi veľká časť e-learningových kurzov kombinuje všetky dostupné prostriedky, osobné stretnutia s online diskusiami, materiálmi, synchrónnymi, či asynchrónnymi prostriedkami. Podobne je to aj na Univerzite Komenského.