Mlyny UK: Dolina na kopci má nového riaditeľa

„Nemožné na počkanie a zázraky do troch dní.“ Nádherný výrok. A možno aj očakávania súvisiace s novým vedením a zmenami vo Vysokoškolskom meste Ľ. Štúra – Mlyny UK (VM Ľ. Štúra – Mlyny UK). Tak to vidí inak veľmi optimistický riaditeľ našich univerzitných internátov Peter Petro, ktorý nastúpil do funkcie začiatkom novembra minulého roka. Nebol to práve ľahký štart. Univerzita Komenského totiž ešte v septembri z dôvodu zlej platobnej disciplíny vypovedala nájomné zmluvy niektorým nájomcom pôsobiacim v Mlynskej doline. Tí však nepovažovali tieto výpovede za platné, čo koncom roka eskalovalo do pomerne vyhrotenej situácie, ktorá sa výrazne dotkla aj študentov. Ako to vyzerá dnes? Aké opatrenia sa prijali, aby sa to už neopakovalo? Čo sú najväčšie problémy našich univerzitných internátov? A čo z toho sa podarí napraviť v najbližšom roku? Aj takéto otázky sme položili „prvému mužovi“ Mlynov UK, ktorý sa netají smelou ambíciou výrazne zlepšiť kvalitu bývania i života v Mlynskej doline.


03. 03. 2020 10.15 hod.
Od: Redakcia NU

Ako sa ste sa stali riaditeľom internátov?

Mlyny som poznal už predtým, a keďže som mal vždy tajnú túžbu stať sa nejakou ich súčasťou, keď som v médiách zachytil správu o personálnych zmenách, aktívne som sledoval webovú stránku univerzity, aby mi informácia o prípadnom výberovom konaní neušla. Nevedel som síce, či nejaké „výberko“ vôbec bude, či nebude menovaný niekto zvnútra UK a podobne, no nechcel som premrhať šancu. Takže keď UK výberové konanie zverejnila, zaslal som výberovej komisii životopis a motivačný list a už len netrpezlivo čakal, či ma pozvú na výberové konanie. V doterajšej praxi som vyberal určite desiatky, ak nie stovky kolegov do svojich tímov, výberové konania preto dôverne poznám. Ale poznám ich z tej druhej strany stola – ako člen komisie. A verte mi, je úplne iné byť vyberajúcim a byť vyberaným. Takže keď ma konečne výberová komisia pozvala na stretnutie, cítil som sa asi tak ako každý bežný uchádzač o prácu pred pohovorom – tréma, stres a neistota. Najviac ma však prekvapila komisia a počet jej členov. Takú veľkú a rozmanito zastúpenú komisiu som ešte nezažil a už dopredu sa dalo tušiť veľké „grilovanie“. Ale ustál som to.

Čo vám išlo v hlave, keď ste prvýkrát prišli do Mlynskej doliny?

Tých myšlienok bolo veľa. Asi najvýstižnejšie to ilustruje situácia, keď sme so zastupujúcim riaditeľom Róbertom Zsemberom plánovali môj prvý deň. Dohodli sme sa, že si prejdeme všetky oddelenia a zoznámi ma s ľuďmi v mojom novom tíme, a keď sa ma opýtal, čo budeme robiť po tomto zoznamovacom kolečku, odpovedal som mu, že potom si sadnem do svojej kancelárie, chytím si hlavu do dlaní a opýtam sa sám seba: „Bolo mi to treba?“ Ale teraz vážne, pretože aj moje myšlienky boli vtedy, samozrejme, vážne a bral som to s veľkou pokorou. V situáciách, keď preberáte vedenie väčšieho tímu a veľkého projektu, je najdôležitejšie si práve tie myšlienky utriediť, spoznať ľudí a prostredie a stanoviť si ciele a priority, ako aj cestu, ktorou sa budete uberať smerom k naplneniu stanovených cieľov. Toto ma sprevádzalo na mojej prvej ceste do Mlynskej doliny, ale presne toto je aj dnes súčasťou mojich myšlienok. Prácu mám v hlave každý deň a Mlynmi UK som žil už dlho pred svojím nástupom do funkcie.

Vo funkcii ste už viac ako tri mesiace. Ako za ten čas vnímate najväčšie problémy Vysokoškolského mesta Ľ. Štúra?

Internáty za sebou vlečú obrovský investičný dlh. Tu sa začína a končí najväčšia kapitola „knihy problémov“. Asi každý z nás má predstavu, ako by to mohlo či malo na internátoch vyzerať, do čoho by investoval a čo urobil, aby sa to zmenilo k lepšiemu. Bohužiaľ, zázračný prútik a bezodný mešec plný peňazí nemá nik. A tak sa v realite rozhodujeme medzi tým, čo je nevyhnutné z hľadiska bezpečnosti a funkčnosti internátov, a tým, ako zvýšiť úroveň života na Mlynoch. Aj keď sú v tomto smere priority jednoznačné, uvedomenie si, že zasa „tie peniaze“ nedáme na niečo nové, ale len na to, aby sme niečo udržali pri živote bez významnejšej modernizácie, vôbec nie je príjemné.

Postupne budeme zverejňovať zámery a kroky, ktoré budeme realizovať, a od komunity študentov privítame iniciatívu, nápady, ale trebárs aj fyzickú pomoc formou brigád. Študenti, poďte do toho spolu s nami – pre nás všetkých i pre tých, ktorí sem prídu po nás. Alebo ak mám parafrázovať klasika: „Nepýtaj sa len to, čo robia Mlyny pre teba, ale i to, čo môžeš urobiť ty pre Mlyny.“

Aké zmeny plánujete realizovať v najbližšom roku?

Verím, že okrem nevyhnutných krokov, ktoré sú potrebné pre bezpečné bývanie a bezpečný život na internátoch (napríklad statické posúdenie balkónov a s tým spojené opravy), v tomto roku významnejšie posunieme aj kvalitatívnu úroveň bývania vo vybraných objektoch. Máme naplánované a finančne zabezpečené rozsiahlejšie opravy troch blokov átriakov, vybavenie časti átriakov novým nábytkom, výmenu okien na manželákoch, pokrytie časti areálu wi-fi sieťou Eduroam, kompletnú výmenu svietidiel na celých Mlynoch za úsporné a moderné LED svietidlá nevyžadujúce údržbu, čiastočnú revitalizáciu vestibulu na Štúraku, zriadenie menšieho multifunkčného coworkingového centra, relaxačnej zóny, niekoľkých útulných študovní, ako i množstvo exteriérových úprav a zmien. Pre zefektívnenie práce tímu údržby a lepšie plánovanie a sledovanie samotnej údržby zasa zavedieme helpdesk aplikáciu, ktorá nám do budúcnosti pomôže zlepšiť aj procesy ubytovania a odubytovania. Jediným potenciálnym obmedzením a rizikom v týchto plánoch je súčasný nedostatok stavebných kapacít na trhu a časové limity procesu verejného obstarávania. Môj tím verejného obstarávania v spolupráci s rektorátnym tímom však robia maximum pre to, aby sme všetko stihli obstarať načas a zrealizovali uvedené zámery.

Okrem týchto zmien skôr technického charakteru však chcem iniciovať najmä zmenu prístupu. Prístupu zamestnancov internátov k študentom a naopak. Sme tu na jednom mieste, všetci pokope a vzájomne sa potrebujeme. Ani jedna strana bez tej druhej nemá zmysel a nemôže fungovať. Preto je nevyhnutné vzájomné pochopenie potrieb tej druhej strany, pochopenie jej zmýšľania. Verím, že postupnými krokmi v procese tejto zmeny sa nám podarí výrazne zlepšiť kvalitu vzťahov a vzájomného spolužitia na Mlynoch. Jej presadenie síce chvíľu potrvá, ale keď sa podarí, bude určite jednou z najzásadnejších kvalitatívnych zmien v prospech tak študentov, ako aj zamestnancov nášho vysokoškolského mestečka.

Koncom minulého roka sa veľa hovorilo o vypovedaní nájmov niektorým nájomcom. Aká je aktuálna situácia s fitnescentrami a klubom Unique?

Pokiaľ ide o fitnescentrá, obe strany tohto sporu sa snažia o konštruktívne jednania a primárne majú vôľu dohodnúť sa mimosúdne. Čas ukáže, ako budú tieto jednania pokračovať a ako sa skončia. To najdôležitejšie však je, že študenti majú k dispozícii všetky posilňovne v štandardných prevádzkových režimoch a za rovnakých podmienok, ako mali do začatia sporov. A všetky kroky vedenia univerzity i internátov zohľadňujú potrebu zachovať disponibilitu týchto, resp. alternatívnych zariadení pre študentov.

Situácia s klubom Unique je trocha iná. Tam úplne prirodzene uplynula platnosť nájomnej zmluvy k 31. decembru 2019. Klub zatiaľ nového nájomcu nemá, no silne zvažujeme potrebu takéhoto klubu v areáli vysokoškolského mesta a zároveň rozmýšľame o zmysluplnom využití týchto priestorov. Keďže všetko, čo na Mlynoch robíme, by malo byť pre študentov, v dohľadnej dobe sa ich chceme opýtať aj na ich názor a prizvať ich takto k spolurozhodovaniu o dôležitých veciach v živote Mlynskej doliny.

Aké opatrenia ste prijali, aby sa to už neopakovalo – či už ide o neplatenie, alebo o nedostatok informácií, na ktorý sa niektorí študenti sťažovali?

Pohľadávky, ich sledovanie, riešenie a celkovo ich manažment máme dnes konečne podchytený a funkčný. Čiže opakovanie sa podobnej situácie by už nemalo nastať.

Pokiaľ ide o tú nedostatočnú informovanosť, tu priznávam, že na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že sme o sporoch s nájomcami málo komunikovali. Faktom však je, že ak podstupujete náročné a citlivé právne kroky vedúce k ochrane majetku UK, nemôžete o nich vždy hovoriť verejne a dopredu. Uznávame však, že dosah týchto sporov na študentov bol pomerne významný, a uvedomili sme si, že o takýchto našich krokoch, resp. ich možných následkoch by mali byť vopred informovaní a mali by mať aj k dispozícii relevantné náhradné riešenia. Preto budeme klásť väčší dôraz na proaktívnu komunikáciu. Okrem toho sme na webovej stránke Mlynov UK zriadili sekciu „Riaditeľ odpovedá“, kde môžu študenti položiť otázku priamo mne a ja im na ňu rád odpoviem. Otázkam sme pripravení čeliť aj na ubytovacom oddelení. Viac komunikujeme aj na sociálnych sieťach. Hneď ako sme v jednej skupine zachytili video s tečúcou batériou v jednej z izieb, okamžite sme študentku kontaktovali a do hodiny tam bol údržbár. Alebo sme zachytili sťažnosti na zmenu systému podávania praženice v Eat & Meet, tak sme vrátili restovanú cibuľu späť, dokonca ju milovníkom praženice s cibuľou ponúkame bezplatne. Sú to drobnosti, ale ukazujú smer, akým by sa komunikácia vedenia internátov so študentmi mala uberať.

Mnohí problematickí nájomcovia boli previazaní s členmi predchádzajúceho vedenia internátov. Akú máme záruku, že si vy neprivediete pre zmenu svojich kamarátov?

V prvom rade by som neoznačoval žiadnych nájomcov slovom problematickí. Ak niečo nefunguje správne, chyba býva vždy na oboch stranách. A takto to bolo aj v týchto prípadoch. Zlyhali kontrolné mechanizmy. Akákoľvek dobrá myšlienka sa nesprávnou implementáciou s využitím množstva výnimiek môže v závere „ohnúť“. Výsledkom je potom nezdravý vzťah, ktorý sa potom veľmi ťažko napráva.

Aby som však odpovedal na vašu otázku, zárukou, že sa tak v budúcnosti nestane, je transparentnosť a podriadenie sa jej v každodennom živote. Nemám potrebu sa obklopovať kamarátmi, pre mňa je dôležité, aby internáty fungovali a aby študenti boli spokojní. Rektor Števček navyše nastavil kontrolné procesy tak, že univerzita pozorne sleduje každý náš krok. Mlynská dolina nemôže byť samostatným svetom, všetky rozhodnutia robí vedenie internátov spoločne s vedením univerzity. Procesy, ktoré dnes nastavujeme, nastavujeme tak, aby boli pod kontrolou verejnosti, študentov a členov akademickej obce v plnom rozsahu. Nemáme čo skrývať.

Ako sa vyvíja situácia ohľadom jedálne Venza?

Konečne máme novú pani vedúcu, ktorá prostredie študentských stravovacích zariadení dôverne pozná, ale potrebuje čas, kým sa u nás zorientuje a začne presadzovať navrhované zmeny. To, na čom spolu aktuálne pracujeme, je zmena konceptu stravovania, zmena sortimentu, zohľadnenie sezónnosti i zmena logistiky v príprave a výdaji jedál. Z čoho určite nechceme cúvnuť a meniť to, je vynikajúca kvalita jedál, za čo patrí vďaka celému tímu Venzy. Bude výzvou si túto latku nielen udržať, ale aj posúvať nahor. Pripravujeme však aj zmeny v technologickom vybavení. Z tých prvých malých krokov v reštarte Venzy, ktoré študenti uvidia na prvý pohľad, je zavedenie platobných terminálov pre bezhotovostné platby kartou, a to nielen vo Venze, ale aj v Eat & Meet a na ubytovacom oddelení.

O rekonštrukcii Štúraku sa hovorí pomaly rovnako dlho ako o rekonštrukcii hlavnej stanice. Kde to viazne? Kedy môžeme očakávať, že sa rekonštrukcia spustí?

Rekonštrukciu Štúraku môžeme rozdeliť do dvoch etáp. Prvou z nich je vypracovanie projektovej dokumentácie a druhou samotná realizácia rekonštrukcie. Neviem, ako dlho sa o rekonštrukcii hovorí, ale viem s istotou, že prvú z dvoch menovaných etáp sme spustili. Dňa 11. februára sme v spolupráci s kolegami z rektorátneho tímu verejného obstarávania otvorili obálky s ponukami projektantských kancelárií, ktoré sa uchádzajú o vypracovanie projektovej dokumentácie k rekonštrukcii Štúraku. Prvý a zásadný míľnik tohto procesu sme teda prekročili. K samotnej rekonštrukcii je ešte dlhá cesta, ale vykročili sme správne. V krátkom čase predložené ponuky vyhodnotíme, a ak nebudú mať zúčastnené strany námietky, podpíšeme zmluvu s víťazom súťaže. Toto všetko by sme chceli stihnúť do polovice tohto roka. Následne má projektant 11 mesiacov na vypracovanie projektovej dokumentácie. Paralelne s týmto procesom budeme vytvárať kritériá a podmienky súťaže na samotné stavebné rekonštrukčné práce. Tam už budú termíny závisieť od reálneho vývoja prvej fázy. Ako som však sľúbil, verejnosť budeme priebežne informovať o krokoch, ktoré práve podnikáme.

Spomínali ste, že vám študenti môžu adresovať otázku na webovej stránke Mlynov v sekcii „Riaditeľ odpovedá“. Čo ak však nechcú položiť otázku, ale formou spätnej väzby konštruktívne ohodnotiť internátom poskytované služby či kroky vedenia?

V našej stratégii myslíme aj na túto potrebu, preto pripravujeme spustenie aplikácie Staffino. Hodnotenie našich tímov a ľudí bude nabiehať postupne podľa jednotlivých oddelení. Budeme vďační za každú pochvalu či spätnú väzbu na prístup a správanie našich zamestnancov. Mala by to byť pomôcka na to, čo som spomínal – na zmenu prístupu a vnímania vzájomnej potrebnosti.

Máme pred sebou veľa práce, pričom treba myslieť na to, že z večera do rána sa všetko urobiť nedá a na niektoré výsledky prichádzajúcich zmien si budeme spoločne musieť chvíľu počkať a niektorí sa toho už počas svojho štúdia ani nedočkajú. O to viac je dôležité, aby sme všetci pozerali dopredu a spoločne menili veci systematicky, krok po kroku, trpezlivo a s ohľadom na budúce generácie. Ďakujem všetkým za dôveru, podporu a vopred aj za angažovanosť a pomoc.

Peter Petro

V r. 2007 – 2012 absolvoval štúdium manažmentu a riadenia podniku na Podnikovohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave so sídlom v Košiciach. Celý profesionálny život sa venuje vedeniu tímov ľudí v oblastiach prevádzky, obchodu, služieb, údržby a investícií. Má skúsenosti so správou majetku, jeho údržbou, plánovaním opráv, investícií, rozvojom a modernizáciou vo verejnom aj privátnom sektore. Funkcie riaditeľa VM Ľ. Štúra – Mlyny UK sa ujal 1. novembra 2019. Predtým pôsobil ako prevádzkovo-technický námestník vo Fakultnej nemocnici Trnava, riadil tiež prevádzku maloobchodných sietí v oblasti telekomunikácií, gastronómie a čerpacích staníc.

Erika Hubčíková

Zaujímavé príbehy, fakty, rozhovory a reportáže nájdete v každom čísle časopisu Naša univerzita