Môže byť fakulta kvalitným youtuberom?
Od ochutnávania sladkostí cez krajčírske rady až po kvalitné prednášky profesorských kapacít. To, čo na začiatku vyzeralo ako nástroj na hudobné videá, dnes môže hrať významnú úlohu nielen pri zábave, ale aj pri vyučovaní.
Alternatívne spôsoby výučby sú v týchto dňoch hlavnou témou vyučujúcich aj študentov. Pre niektorých je to čisto nová záležitosť, zatiaľ čo iní sú v tom ostrieľaní profesionáli, od ktorých si možno vziať príklad.
Dôkazom toho je aj Fakulta matematiky, fyziky a informatiky UK (FMFI UK), ktorej youtubový kanál funguje už piaty rok. Dnes sa jeho sledovanosť blíži k 200-tisíc pozretiam mesačne, čo ho robí 10-násobne sledovanejším ako druhý najsledovanejší univerzitný kanál na Slovensku a v Česku, ktorým je Univerzita Karlova s 20-tisíc pozretiami mesačne.
Pri jeho začiatkoch stál Stanislav Griguš, ktorý len využil dieru na trhu. „V tom čase totiž boli v zahraničí naplno rozbehnuté rôzne populárno-vedecké kanály, či už individuálnych tvorcov, alebo známych univerzít. U nás nič podobné nebolo,“ spomína na začiatky.
Na počiatku bola upútavka
Kanál FMFI UK nebol od prvého momentu určený na výučbu. Prvé uverejnené video bola upútavka na fakultnú beániu, jeho ďalšie smerovanie ani nebolo vopred premyslené a naplánované. Postupne pribúdali videá z prebiehajúcich akcií. Jednou z nich bola aj vedecká konferencia pre mládež. Taktiež prišli nápady na témy ako krátke rozhovory s profesormi z fakulty alebo s absolventmi o ich práci, či prednášky z dní otvorených dverí a podobných akcií.
Netreba všetko a hneď
Iné formáty videí prišli až neskôr. Medzi nimi napríklad aj krátke populárno-vedecké videá s Jurom Tekelom, ktoré si držia popularitu dodnes. Pribudli aj panelové diskusie, niekedy aj s mierne kontroverznými témami. Práve tie patrili medzi prvé viac sledované videá. „Avšak v tom čase, zhruba rok po spustení kanálu, bola sledovanosť na úrovni tisíc pozretí mesačne,“ konštatuje Stanislav.
U študentov to má úspech
Na YouTube fakulty zatiaľ nenájdete úplne všetky prednášky z každého predmetu. Keďže vidia v komentároch dopyt a podľa vyučujúcich to neovplyvňuje ani návštevnosť prezenčnej výučby, už teraz pracujú na tom, aby sa vďaka tejto platforme dostali von všetky prednášky z nosných predmetov z každého odboru.
A na čom úspech stojí?
Fakultný kanál FMFI UK momentálne obsahuje takmer päťsto videí, ako vraví Stanislav „všehodruhu“. Podľa neho práve rôznorodosť stojí za úspechom a sledovanosťou. „U nás si vhodný obsah nájdu jednak starší experti v daných odboroch, jednak aktuálni študenti, stredoškoláci, teda potencionálni budúci matfyzáci, ľudia so všeobecným záujmom o vedu, no taktiež tí najmladší diváci v detskom veku.“ Určite tomu napomáha aj fakt, že všetky videá sú starostlivo a prehľadne nazvané, tematicky zoskupené, majú lákavé miniatúry a bohatý popis, o čom sú. „To všetko prispieva k úspechu a naše video sa objaví medzi prvými výsledkami v Google vyhľadávaniach pre desaťtisíce základných vedeckých výrazov,“ deklaruje.
A čo by odporučil ostatným fakultám, ktoré majú ambíciu začať pracovať na niečom podobnom?
„Určite vytrvalosť. Prvých dvadsať videí bude mať naozaj nízku sledovanosť, ba až odrádzajúcu. Ale treba zotrvať, tvoriť ďalej. Už len prednášky z dní otvorených dverí a podobných akcií sú dobrým základom. Po roku natáčania ich budete mať viac. A výhoda je, že tie videá sú tam navždy. Mnohokrát sa aj u nás stalo, že staršie, málo sledované video zrazu vyskočilo v sledovanosti. Čím máte viac videí, tým viac YouTube vaše videá ponúka divákom počas sledovania iných videí. A aj to je veľmi veľká výhoda vedy, že je vždy aktuálna. Matematika bude platiť rovnako aj o 50 rokov a zaujímavé video na vedeckú tému bude plnohodnotné aj pre budúcich študentov," radí Stanislav.