Slovensko je vo vojne. Zatiaľ v tej hybridnej
Absolvent UK Gabriel Tóth je riaditeľom digitálnej agentúry Katedra Komunikácie, ktorá sa zaoberá vzťahmi s verejnosťou a digitálnymi médiami. Vo svojom vystúpení na TEDxUniverzitaKomenského sa venoval problematike trollov a dezinformácií na sociálnych sieťach. Zachránia elfovia Facebook? Predstavil jeden zo spôsobov, ako obnoviť kultúru komunikácie v digitálnom priestore. Reakcie publika ukázali, že táto téma v súčasnosti veľmi rezonuje. Ľudia sú unavení a znechutení z nenávisti, ktorá sa šíri na internete a vítajú náznak nádeje na zmenu.
„Ja som už za môj dlhý život niečo prežila a som veľmi dobrá pozorovateľka. Väčšinou sa zabitému človeku vyzuje jedna topánka. Nevšimla som si na tom zábere, že by bol niekto vyzutý.“ Tak znel komentár pod fotografiou mŕtveho muža zabitého v ukrajinskom meste Buča. Do 24 hodín po masakri v Buči zaplavili sociálne siete dezinformácie, na internete sa objavili dokonca videá, v ktorých dezinformátori hovorili, že v Buči sa nič nestalo. „To nie sú reálni ľudia, iba herci,“ písalo sa v komentároch. „V prieskume, ktorý zahŕňal 25 krajín z celého sveta, je Slovensko v dezinformáciách na tom najhoršie. Z desiatich najzdieľanejších článkov o masakri v Buči na slovenskom internete bolo až sedem dezinformácií. Až 45 percent Slovákov a Sloveniek si myslí, že za vojnu na Ukrajine je zodpovedné NATO,“ uviedol Gabriel Tóth.
Mesačne len pod príspevkami slovenských médií na Facebooku pribudne viac ako milión komentárov. Množstvo z nich vyprodukujú tzv. trollovia, používatelia, ktorých úlohou je provokovať a obťažovať. Stránky médií na to nie sú absolútne pripravené a Facebook nemá kapacitu na to, aby slovenské komentáre mazal sám. Riešením, za ktorým stojí Gabriel Tóth, sú tzv. elfovia, teda moderátori obsahu. „Sú to bojovníci proti trollom v informačnej vojne,“ vysvetľuje. Elfovia Katedry Komunikácie sú platení za to, aby preverovali komentáre porušujúce komunitné štandardy, hoaxy či falošné účty. Aké komentáre nemajú na Facebooku čo robiť? Gabriel Tóth uvádza príklad: „Pani Mária píše komentár pod príspevkom Aktualít – Putin je skvelý, Putin je záchranca. Náš elf skontroluje, či komentár píše skutočný facebookový profil a ak pani Mária existuje, komentár zostáva pod príspevkom. Pokiaľ však takýto komentár uverejní účet, ktorý neexistuje, vymažeme ho.“
Samozrejme, ozvali sa ľudia s obvineniami, že informácie cenzurujú. To však nie je pravda. „My robíme len to, čo umožňujú pravidlá Facebooku. V nich je uvedené: Ak šírite nenávisť, rasové predsudky, vyzývate k násiliu a podobne, nemá váš komentár na Facebooku čo robiť. Navyše, je zakázané mať aj falošný profil. To sú pravidlá Facebooku, to sme si nevymysleli. My len dozeráme na to, aby sa neporušovali.“
Tretina komentárov je nenávistných alebo klamlivých
Ako vôbec vznikol nápad zamestnať ľudí, ktorí budú bojovať proti trollom? Pomohla k tomu aj vojna na Ukrajine. „Do agentúry mi zavolal môj klient so slovami: Gabo, počúvaj, začala sa vojna. Na internete je strašne veľa dezinformácií. Poďme s nimi bojovať, najmeme študentov, brigádnikov, ktorí ich budú riešiť. A tak sme do tímu najali ľudí, ktorí majú s filtrovaním dezinformácií skúsenosti,“ objasňuje Gabriel Tóth. Ako sa nim dostali? Na slovenskom internete už dlhšie fungujú komunity elfov, ktorí dobrovoľne vstupujú do diskusií a označujú dezinformácie alebo sa zapájajú do diskusií s cieľom korigovať dezinformácie. „Do jednej z takýchto komunít na Facebooku sme napísali: Ak sa chcete venovať filtrovaniu dezinformácií a ešte byť za to aj platení, ozvite sa nám. Dostali sme obrovské množstvo skvelých životopisov ľudí so skúsenosťami. Dokonca sa nám ozvali aj takí, ktorí to chceli robiť zadarmo. V priebehu niekoľkých dní sme ich zaučili a potom si to vyskúšali naostro.“
Elfovia zatiaľ fungujú na facebookovom profile spravodajských portálov Aktuality a Refresher, moderovanie spúšťajú aj ďalšie médiá. Zo 100-tisíc komentárov len na Aktualitách odstránili až 30-tisíc. To znamená, že 30 percent komentárov bolo rasistických, nenávistných alebo ich vyprodukovali falošné účty. Je to obrovské množstvo, Gabriel priznáva, že jeho odhad bol tak okolo desať percent. Je to dôkaz, že naša spoločnosť je vystavená masívnym útokom. „Aj keď na našu hlavu nepadajú bomby, musíme si uvedomiť, že aj Slovensko je vo vojne. Zatiaľ iba v tej hybridnej, ale reálne v tej vojne sme. Čím skôr si to uvedomíme, tým budeme mať väčšiu šancu sa brániť.“
Nie je to také jednoduché
Možno si myslíte, že moderovanie diskusií na Facebooku je celkom ľahké, čítate iba komentáre. Filtrovať falošné profily je však nesmierne náročné. Elfovia pracujú na zmeny, pričom po štyroch hodinách sa zmeny vystriedajú. Po štyroch hodinách je človek unavený, pretože na jeden komentár má tak spravidla desať sekúnd. „Robiť túto prácu štyri hodiny si vyžaduje obrovskú dávku trpezlivosti. Väčšinou po tých štyroch hodinách sú elfovia veľmi, veľmi unavení, čo môžem potvrdiť aj na základe osobnej skúsenosti, keďže som si pár zmien sám vyskúšal.“
Ale tam, kde elfovia moderujú, je diskusia určite kultivovanejšia. „Verím tomu, že keď nabudúce navštívite Aktuality či Refresher, nenájdete vo Facebookovej diskusii komentáre, ktoré porušujú pravidlá. Zároveň vytvárame tiež zoznam falošných účtov, zhromaždili sme až 1 300 profilov. Zoznam je verejne dostupný, takže si ich môžete automaticky zablokovať.“ Bohužiaľ, práca dobrovoľných či platených elfov predstavuje iba kvapku v mori. Je preto nutné sa zapojiť. Aké kvalifikačné predpoklady by mal spĺňať človek, ktorý chce bojovať proti trollom? V prvom rade by mal mať podľa Gabriela odhodlanie a presvedčenie, že trollovia sú veľkým problémom, ktorému ako spoločnosť čelíme. „Pokiaľ ide o technické zručnosti, mal by poznať, ako fungujú sociálne siete, mať základné IT zručnosti. Okrem toho by mal byť vybavený obrovskou trpezlivosťou.“
GABRIEL TÓTH: VEĽKÚ ČASŤ NENÁVISTNÝCH KOMENTÁROV TVORIA FALOŠNÉ ÚČTY
Niektorí si možno neviete predstaviť, čo môže viesť trollov k rozoštvávaniu ľudí v komentároch na sociálnych sieťach či dokonca k šíreniu dezinformácií. Aký názor má na to Gabriel Tóth? Dôvodov je hneď niekoľko. Niektorí sú za to dokonca platení.
Myslíte si, že je dnes, najmä vďaka sociálnym sieťam, oveľa jednoduchšie zdieľať dezinformácie ako pred niekoľkými rokmi?
Dezinformácie sú tu s nami odjakživa, neprišli len so sociálnymi sieťami. Boli využívané ako nástroj propagandy už v minulosti, napríklad počas vojnových operácií. Je pravdou, že sociálne siete eskalovali množstvo dezinformácií, ktoré sa nimi šíria. Dôvod je veľmi jednoduchý. V podstate umožňujú komukoľvek napísať si, čo chce. V minulosti tradičné médiá tvorili akúsi bariéru, čo sa na verejnosť dostane. Ale na sociálnych sieťach sa táto overovacia funkcia stráca. Zároveň sú sociálne siete nastavené tak, aby podporovali obsah, ktorý je nejakým spôsobom kontroverzný, takže dezinformáciám nepriamo pomáhajú v šírení.
Máte aj štatistiky, kto sú komentujúci trollovia v diskusiách, prípadne z akej sociálnej vrstvy pochádzajú alebo koľko majú rokov?
Nemáme, momentálne na to nie je dôvod, keďže veľkú časť komentárov tvoria falošné účty. Nejde o reálnych ľudí, takže je úplne zbytočné zisťovať, koľko majú rokov. Pri reálnych účtoch sa nedá vždy presne určiť ich demografia či sociálny status. No ja si napríklad všímam, že veľká časť reálnych ľudí, ktorí možno aj nevedome šíria dezinformácie, sú starší ľudia a celkovo ľudia, ktorí majú nižšiu digitálnu gramotnosť. Predsa len, mladí ľudia sú v online svete zorientovanejší aj vďaka tomu, že so sociálnymi sieťami vyrastajú. Starší ľudia sa veľakrát nevedomky nechajú nalákať na to, aby šírili nejakú dezinformáciu.
Aké majú trollovia dôvody na to, aby si zakladali falošný účet a rozoštvávali diskutujúcich?
Dôvodov je hneď niekoľko. Môže ísť napríklad o štátnu propagandu. Takúto formu využíva množstvo krajín. Ide o platené trollie farmy, ktoré zamestnávajú množstvo ľudí, aby od rána do večera šírili dezinformácie a komentovali príspevky. Druhým dôvodom je nevedomosť. Niekto má určitý názor napríklad na rusko-ukrajinský konflikt, je viac prorusky orientovaný a má väčšiu tendenciu šíriť informácie v súlade s ruským naratívom. Treťou možnosťou je človek, ktorý to nerobí ani pre peniaze, ani z nevedomosti, ale z vlastnej vôle. Možno je frustrovaný, možno je nespokojný so svojím životom a šírenie nenávisti ho napĺňa. V zmysle – pokiaľ sa nedarí mne, ostatným to znepríjemním.
Prečo je napríklad na Instagrame menej trollov ako na Facebooku?
Dôvody sú dva. Prvý je technický – Instagram je najmä o fotkách, pričom komentáre sú menej viditeľné, takže užívateľa veľmi neláka tak často komentovať ako napríklad na Facebooku. Druhým dôvodom je to, že Instagram využíva z väčšej miery mladšia cieľová skupina, ktorá sa zameriava viac na vizuálny obsah. Na Facebooku sa píše oveľa viac statusov, Instagram má mladších užívateľov, ktorí chcú zdieľať a prezerať pekné fotografie.
Na TEDx ste spomínali, že viac ako štvrtina Slovákov považuje Putina za dobrého človeka. Čo si myslíte, prečo je to tak?
Ide o dáta z prieskum Globsecu, pričom toto číslo bolo pred rokom omnoho vyššie, až okolo 55 percent. Kvôli vojne pokleslo, no napriek tomu, je stále dosť vysoké. Dôvody sú rôzne. Myslím si, že z historického hľadiska bola časť Slovákov konzervatívne-nacionalisticky orientovaná s pozitívnym vzťahom voči Rusku, pričom táto proruská orientácia spoločnosti dlhodobo pretrváva. Okrem toho vidíme, že sa tieto názorové rámce nemenia ani počas vojny na Ukrajine.
Mgr. Gabriel Tóth |
---|
je absolventom politológie na Filozofickej fakulte UK v Bratislave, kde získal aj doktorát z politickej komunikácie so špecializáciou na online priestor a sociálne siete. Má desaťročné skúsenosti s prácou na komunikačných oddeleniach veľkých korporácií a absolvoval viacero zahraničných stáží a kurzov, napríklad na Georgetown University vo Washingtone. Od roku 2020 pôsobí ako CEO agentúry Katedra Komunikácie, ktorá sa zaoberá vzťahmi s verejnosťou a digitálnymi médiami. Je tiež externým členom Katedry politológie FiF UK. |
Radka Rosenbergová