Prevádzkar UniK Mlyny: Pracujeme vtedy, keď sa ostatní zabávajú
Ivan Pätoprstý stojí za obnovením študentského kultúrneho centra UniK Mlyny. Pod jeho vedením tiež vzniklo legendárne Kultúrne centrum Dunaj na Námestí SNP. Je i tvorcom konceptu rodinného remeselného pivovaru Shenk a Výčapu u Ernőho v Starej Tržnici. Je spoluzakladateľom Staromestského gastro cechu, cez ktorý sa snaží presadiť profesionalizáciu tohto odvetvia a zároveň zastupuje záujmy podnikateľov a podnikateliek v gastronómii na lokálnej, ako aj celoslovenskej úrovni. Aké je to obnovovať kultúrne legendy ako UniK? Aj o tom rozprával vo svojom vystúpení na TEDxUniverzitaKomenského. Jeho práca je plná zvratov a vtipných príhod.
Ako študentka som rada chodievala do univerzitného klubu Unique, ktorý bol legendou v Mlynskej doline. Po niekoľkých rokoch opäť vychádzam hore schodmi do jeho priestorov, tentokrát už ako redaktorka časopisu Naša univerzita. Som ohromená moderným dizajnom a úplne vynoveným priestorom. Tejto starej legende dal Ivan Pätoprstý so svojím tímom druhý dych. Nové kultúrne centrum UniK Mlyny je konceptom veľmi podobné klubu KC Dunaj. Krajšie, modernejšie a farebnejšie. Ako sa to celé začalo? „Prihlásili sme sa do súťaže, ktorú vypísala Univerzita Komenského. Ja som tu nikdy na žiadnej párty nebol. Priestor, ktorý sme tu objavili, vyzeral ako klub z 90. rokov.“
Fúrik namiesto postele
Obnovovanie starých podnikov má svoje výhody aj nevýhody. Ivan Pätoprstý počas rokov svojho pôsobenia zažil množstvo vtipných príhod. Napriek tomu, že na kultúrnom centre UniK Mlyny spolupracovalo množstvo šikovných a skvelých robotníkov, ktorí priestoru vdýchli život, našli sa aj takí, ktorí mali o svojej práci celkom iné predstavy. Napríklad aj počas búracích prác. „Keď to robotníci začali celé búrať, dávali preč kachličky a omietky. Po prvom dni nám povedali, že ich práca je prašná a ťažká. Prečo sa teda hlásili do súťaže na prácu, o ktorej všetko vedeli, videli priestory, v ktorých budú pracovať, poznali pracovné podmienky? Už teraz s odstupom času sa nad tým pousmejem, no v tom momente ma chytila absolútna panika. Boli totiž prví robotníci, ktorí nám mali priestor rozobrať, aby ostatní mohli pokračovať v stavbe. Išlo o rovnakú partiu robotníkov, ktorých som si kedysi objednal na prácu na svojom dome. Raz som musel odísť skôr na poradu, a keď som sa vrátil, tak som tu našiel každého v jednom fúriku spať. Je to veľmi nepohodlná poloha na spánok, ale asi je to dôsledok ťažkej práce,“ spomína Ivan Pätoprstý.
Nový koncept kultúrneho centra sa nestretával len s pochopením. Na sociálnych sieťach ľudia UniK Mlyny kritizovali, nedokázali si totiž predstaviť, že starý Unique nahradí niečo iné. Niečo modernejšie a lepšie. Problém bol v tom, že po otvorení ešte nebola sprístupnená tanečná sála. „Keď sme otvorili bar, zaznela kritika, že sme z legendárneho klubu spravili knižnicu. Rozhodli sme sa, že UniK budeme otvárať postupne, tak ako kedysi KC Dunaj. Tam sme tiež najskôr sprístupnili tanečnú sálu a až o polroka neskôr denný bar, v UniKu je to naopak, najskôr sme otvorili bar a neskôr sme sprístupnili aj tanečnú sálu. Pevne verím, že párty atmosféra, ktorú všetci od nás očakávajú, prišla s jej otvorením,“ pripomína Ivan Pätoprstý.
Záložný plán
Pred rokmi stál Ivan Pätoprstý aj pri zrode klubu KC Dunaj. Keby vtedy vedel o KC Dunaj to, čo vie teraz, tak by tento priestor spravil úplne inak. „Myslím si, že by som KC Dunaj zveľadil tak, ako teraz UniK. Pevne verím, že ak tu budeme aj o desať či viac rokov, tak tento priestor nebude taký problémový ako ten v KC Dunaji. Ten sme totiž získali iba na dva roky, pričom tá doba vlastníctva sa neustále musí predlžovať. Človeku sa ťažko plánuje, pokiaľ nemá istotu, že tento priestor bude mať k dispozícii dlhodobo.“
Ďalšiu podobnú rekonštrukciu Ivan Pätoprstý momentálne neplánuje. „Nemám žiadne mamonárske vízie. UniK bol pre nás zaujímavý v tom, že očakávame, že KC Dunaj jedného dňa skončí, takže máme v zálohe nejaký ďalší podnik, aby sme ľuďom vedeli dať prácu. Zároveň nám obnova centra zapadala do celého nášho cyklu fungovania – v UniKu je víkend najmä cez týždeň v utorok a v stredu, pričom počas skutočného víkendu v KC Dunaji je plno, v UniKu je to slabšie. UniK je otvorený niekoľko týždňov, takže sa to ešte veľmi nedá zhodnotiť, avšak zatiaľ má potenciál. Dokážeme pracujúcim poskytnúť počas týždňa viac práce, čo určite ocenia, a zároveň vieme zamestnať aj oveľa viac ľudí, čiže dokážeme čeliť prípadnej strate zamestnaných pri chorobe alebo dovolenke,“ vysvetľuje Ivan Pätoprstý.
Mnohí to vzdali
Gastro a zábavné podniky to počas pandémie nemali jednoduché. Veľa ľudí to vzdalo, zamestnali sa v inom odvetví. Ako bol na tom KC Dunaj? „Začiatok pandémie sme aj z pohľadu zamestnancov a zamestnankýň prežili dobre. Počas druhej vlny to však veľká časť nášho produkčného tímu vzdala. Povedali, že si nevedia predstaviť svoju budúcnosť v tomto segmente a išli sa zamestnať niekam inam, napríklad do kancelárie. Pretože, či chceme, alebo nie, gastro je celkovo veľkým dobrodružstvom. Tu rozhodne neplatí to, že v piatok o štvrtej poobede máme voľno. Paradoxne, v našom sektore platí to, že my pracujeme vtedy, keď sa ostatní zabávajú. Toto vždy pripomínam ľuďom na poradách. Práca v gastre má svoje benefity, ale aj negatíva. Keď ťa kamaráti volajú v piatok večer von, tak im, žiaľ, musíš povedať, že máš zmenu,“ vysvetľuje zakladateľ UniKu.
Kým pred koronou mali v KC Dunaji za tridsať kalendárnych dní 32 eventov, teraz to už bohužiaľ tak nie je. „Je jednoduché spraviť dobrú párty v centre mesta v piatok či v sobotu, je omnoho komplikovanejšie zabaviť ľudí uprostred týždňa. Centrum však nie je iba o párty, ľuďom ponúkame aj divadlo, jazykové kaviarne či rôzne zaujímavé prednášky, ktorých sme mali pred koronou omnoho viac,“ vymenúva Ivan Pätoprstý. Podnik však nikdy nebude fungovať, pokiaľ ho nenavštevujú ľudia. Práve osoby, ktoré navštevujú podnik, sú najdôležitejším článkom klubu UniK Mlyny. „Atmosféra klubu sa nedá ani namaľovať, ani vymurovať, tvoria ju ľudia. Pevne verím, že sa nám ju podarí vytvoriť, tak nám, prosím, držte palce,“ dodáva Ivan Pätoprstý na záver.
Radka Rosenbergová