Toto nie je láska!
Výstava prác študentov Katedry marketingovej komunikácie Filozofickej fakulty UK zameraných na prevenciu násilia v oblasti intímnych vzťahov dospievajúcich.
Dňa 11. decembra 2019 bola v priestoroch Katedry marketingovej komunikácie FiF UK na Štúrovej ulici otvorená výstava prác s názvom "Toto nie je láska!". Otvorenie výstavy bolo spojené s obhajobou projektu KEGA 043UK-4/2017 Tvorba a implementácia metodiky pre prácu v oblasti prevencie násilia v intímnych vzťahoch dospievajúcich, na ktorom sa katedra spolupodieľala. Súčasťou podujatia bola obhajoba projektu, v rámci ktorej študenti katedry prezentovali 3 ukážky návrhov sociálno-marketingových kampaní, vytvorených v rámci projektu. Cieľom výstavy bolo podporiť zníženie výskytu násilia a intolerancie na základných a stredných školách s tematickým zameraním na oblasť intímnych vzťahov.
Projekt KEGA je ukážkou spolupráce katedier Pedagogickej a Filozofickej fakulty UK, v rámci ktorej študenti katedry marketingovej komunikácie navrhli sociálno-marketingové kampane súvisiace s riešenou témou a následne pripravili výstavu týchto prác.
Na spracovaní návrhov kampaní sa celkovo podieľalo 44 študentov bakalárskeho programu, ktorí počas letného semestra 2019 pracovali v 2- až 4-členných tímoch. Študenti prípravu a spracovanie kampaní začali identifikáciou cieľovej skupiny a vyhľadávaním a analýzou existujúcich kampaní zameraných na problematiku násilia v domácom i medzinárodnom kontexte. Záujem sústredili najmä na obsah, formu spracovania kampaní a prepojenie s nastoleným komunikačným cieľom a zvolenými nástrojmi. Prezentácia ideových zámerov kampaní v rámci vzdelávacieho procesu pomohla študentom pod vedením pedagóga identifikovať silné a slabé stránky návrhov a následne tieto poznatky aplikovať do konečných podôb návrhov 14 sociálno-marketingových kampaní.
V zimnom semestri v rámci predmetu výstavy a veľtrhy študenti pripravili pod vedením Mgr. Tatiany Deptovej, PhD., výstavu týchto prác. Rozdelení do pracovných tímov prevzali zodpovednosť za rôzne oblasti súvisiace s organizáciou podujatia (grafický tím, textári, tím zodpovedný za občerstvenie, výkonný tím – zabezpečenie miestnosti, jej príprava, rámovanie obrazov, tlač plagátov, spracovanie popisov a pod.). Inštalácia obsahuje výber 12 návrhov kampaní a zostáva zverejnená v priestoroch katedry aj počas prvých mesiacov nového roka. K jednotlivým exponátom sú pripojené popisy, ktoré návštevníkom pomôžu pochopiť ideové zámery jednotlivých kampaní a tiež výber komunikačných nástrojov. Kampane sú inštalované v priestoroch Katedry marketingovej komunikácie FiF UK na Štúrovej ul. a sú k dispozícii aj odbornej verejnosti.
Návrhy sociálnych kampaní sú zároveň súčasťou publikácie autoriek B. Šramovej, T. Deptovej, A. Hamranovej a E. Poliakovej Násilie v intímnych vzťahoch dospievajúcich. Metodika pre prácu v oblasti prevencie (Bratislava: UK, 2019), ktorá je výstupom samotného projektu. Publikácia plní funkciu primárnej prevencie závažného problému, na ktorý bol projekt KEGA zameraný. Zároveň poskytuje pedagogickým pracovníkom, pracovníkom prevencie a študentom návod, praktický manuál pre prácu v oblasti násilia v párových vzťahoch, ktoré sú opreté o teoretické a výskumné zistenia v danej téme. Návrhy sociálnych kampaní sú zároveň inšpiráciou alebo návodom na prípravu kampaní zameraných na boj s týmto problémom.
Výstupy projektu sú dôkazom skutočnosti, že interdisciplinárna spolupráca v rámci odborných činností má veľký potenciál nielen pre komplexné uchopenie skúmanej problematiky, ale pre jej posun na vyššiu kvalitatívnu úroveň. Reflektuje tak na aktuálnu situáciu v školách, na životný štýl súčasnej mladej generácie a vnáša do didaktiky uplatňovanej v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu inovatívne prvky.
študenti Katedry marketingovej komunikácie FiF UK