POMÁHAME MLADÝM ROZHODNÚŤ SA
Univerzita Komenského aktívne pracuje na tom, aby mladí ľudia urobili to správne rozhodnutie o svojom štúdiu, a tým aj o svojej budúcnosti. Využíva množstvo spôsobov, ako sa im priblížiť. Značka UK je neprehliadnuteľná na všetkých významných veľtrhoch vzdelávania.
Veľtrhy vzdelávania sú platformou, kde stredoškoláci na jednom mieste môžu získať informácie o množstve vysokých škôl a nimi ponúkaných študijných odboroch. Univerzita Komenského sa aktívnejšie zúčastňuje týchto podujatí od r. 2019. Dovtedy sa prezentovali samostatne jednotlivé fakulty, najaktívnejšie Fakulta matematiky, fyziky a informatiky UK. Dnes je prezentácia fakúlt zjednotená v univerzitnom stánku, ktorý dizajnom a veľkosťou zodpovedá významu a prestíži našej univerzity. Značka UK je neprehliadnuteľná. „Veľtrhy vzdelávania sa líšia svojím rozsahom, niektoré prebiehajú vo veľkých výstavných halách, iné v menších priestoroch, ako sú športové haly či konferenčné miestnosti. Podoba našej prezentácie sa prispôsobuje podmienkam konkrétneho podujatia, od kompaktných informačných stánkov až po rozsiahle expozície s interaktívnymi aktivitami, ktoré oslovujú návštevníkov rôznorodými formami,“ približujú Dária Olejárová a Daniel Gurský, event manažéri Rektorátu UK, ktorí zabezpečujú účasť UK na veľtrhoch. Počas veľtrhovej sezóny, ktorá v akademickom roku 2024/25 trvala od októbra do apríla, strávili v univerzitnom stánku 37 dní. Príprava na veľtrh sa začína s dostatočným časovým predstihom. „Zhromažďujeme postupne informácie od všetkých našich fakúlt o plánovanom otváraní študijných programov, podmienkach prijatia, výške poplatkov aj o pripravovaných novinkách. Naším cieľom je poskytnúť záujemcom čo najpresnejší a najaktuálnejší prehľad. Súčasťou prípravy je aj dôkladné oboznámenie sa s obsahom jednotlivých študijných odborov, aby sme vedeli detailne a zrozumiteľne priblížiť, čo štúdium v konkrétnom programe obnáša,“ opisuje prípravy Daniel Gurský. Počas veľtrhovej sezóny už potom informácie doslova „sypú z rukáva“, pretože otázky záujemcov a záujemkýň sa zvyknú opakovať.
VEĽTRH GAUDEAMUS
Jedným z najväčších podujatí, na ktorých prezentujú univerzitu, je veľtrh Gaudeamus. Univerzita Komenského je súčasťou od r. 2019. „Veľtrh Gaudeamus sa tradične koná vo väčších mestách, ako sú Bratislava, Nitra či Košice, ktoré disponujú vhodným zázemím a infraštruktúrou pre podujatia tohto rozsahu. Zároveň ide o lokality, na ktoré sú stredné školy z rôznych regiónov zvyknuté pravidelne dochádzať. Vďaka tomu sa veľtrhu nezúčastňujú len jednotlivci, ale aj celé triedy organizovane zo škôl. Mnohé z nich neváhajú pricestovať aj zo vzdialenejších miest – napríklad do Bratislavy často prichádzajú študenti až z Prešova,“ hovorí Dária Olejárová. Keďže Gaudeamus býva na jeseň, ešte pred tým, ako sa podávajú prihlášky, prichádzajú naň väčšinou maturanti, v značnej miere gymnazisti. „Tí už väčšinou majú predstavu o tom, čo by chceli ísť študovať, vyhľadávajú konkrétne fakulty a odbory a majú aj konkrétne otázky o prijímacom konaní, budúcich predmetoch a podobne,“ hovorí Daniel Gurský. Ide o skutočne masové podujatie, na Gaudeamus v Bratislave v r. 2024 prišlo počas 4 dní takmer 30 000 študentov.
ROADSHOW KAM NA VYSOKÚ
Veľtrhy pod značkou Kam na vysokú patria tiež k tradičným podujatiam pre stredoškolákov, majú vyše tridsaťročnú tradíciu. Spoločnosť Národné kariérne centrum, ktorá ich organizuje, sa snaží ísť k študentom bližšie do regiónov, takže sa konajú v menších mestách, ako sú Trnava, Nitra, Prievidza či Rožňava. V porovnaní s Gaudeamom prichádza viac študentov a študentiek stredných odborných škôl. „Veľa študentov k nám príde a vie len približne povedať, čo ich baví, nevedia konkrétne, čo by chceli študovať. Našou úlohou je klásť im správne otázky a nasmerovať ich ku konkrétnemu študijnému programu. Iní sa pýtajú, ako by sa ich záľuba dala preniesť do štúdia a neskôr do pracovnej pozície. Mladí majú dnes len vágnu predstavu o pracovných pozíciách, nepoznajú tie, ktoré vznikli len nedávno,“ hovorí Dária Olejárová.
ALMA MATER
Uplynulé dva roky sa Univerzita Komenského aktívne zúčastňovala veľtrhov Alma Mater, ktoré začalo organizovať Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR. Sú určené na prezentáciu len slovenských vysokých škôl, na rozdiel od Gaudeamu či Kam na vysokú, kde sú aj stánky zahraničných vzdelávacích inštitúcií. Alma Mater sa konali v 12 mestách po celom Slovensku a prilákali takmer 13 000 návštevníkov, veľmi často aj študentov a študentky nižších ročníkov stredných škôl. Až 62 % mladých prišlo zo stredných odborných škôl. „Naša práca v stánku bola preto mierne iná. Nehovoríme toľko o detailoch jednotlivých odborov, ale skôr všeobecnejšie predstavujeme vysokoškolský systém, pomáhame s úvodnou orientáciou,“ opisuje Daniel Gurský.
PRIJÍMAČKY, INTERNÁTY, FINANCIE
Na aké otázky záujemcov najčastejšie na veľtrhoch odpovedajú? „Zaujímajú ich predovšetkým termíny podávania prihlášok a poplatky s nimi spojené. Často sa pýtajú aj na to, či je možné konkrétny odbor študovať na našej univerzite a na ktorej fakulte. Veľký záujem je aj o praktické otázky – najmä o internáty, ceny ubytovania a celkové životné náklady spojené so štúdiom,“ približuje Dária Olejárová. Na tento mix otázok sa vždy snažia čo najlepšie pripraviť. „Najlepšie vieme odpovedať, keď fakultu na veľtrhu zastupuje niekto zo študijného oddelenia, kto vie reagovať na formálne záležitosti, a niekto zo študentov, kto dokáže sprostredkovať študentský pohľad. Veľmi nám pomáha, keď sa fakulty zapájajú do veľtrhových prezentácií, v spolupráci s nimi dokážeme dať mladým presnejšie informácie.“
Na veľtrhoch stretávajú individuálnych záujemcov, ale aj celé triedy pod vedením vyučujúcich. Obe skupiny majú podľa Daniela Gurského svoje výhody aj nevýhody. „Ak príde jednotlivec, zvyčajne má skutočný záujem – prichádza dobrovoľne, nie preto, že tam ide celá trieda. Býva motivovanejší, pýta sa konkrétnejšie a máme priestor venovať sa mu individuálne. V skupine však často funguje skupinová dynamika – niekto by sa možno aj zastavil, ale keď ho kamaráti ťahajú ďalej, nechce sa od nich oddeliť. Na druhej strane, keď k nám príde celá trieda, napríklad z určitého typu odbornej školy, vieme im pripraviť prezentáciu šitú na mieru a osloviť naraz väčšiu skupinu s podobnými záujmami.“
OSOBNÝ KONTAKT ZAVÁŽI
Väčšina informácií, na ktoré sa pýtajú, sa dá nájsť aj na internete alebo v informačných materiáloch. Má teda zmysel stretávať sa s mladými tvárou v tvár? Daniel aj Dária sú presvedčení, že jednoznačne. „ Osobný kontakt je vždy najlepšie riešenie. Je to ako rozdiel medzi nakupovaním online a návštevou kamennej predajne. Na veľtrhu – a ešte viac počas dňa otvorených dverí – si môžu študenti svoju budúcu školu doslova vyskúšať. Získajú z nej dojem, ktorý v nich zanechá emóciu, a práve tá je v záplave ponúk vysokých škôl doma aj v zahraničí veľmi dôležitá. Mnohí študenti síce majú veľa informácií z internetu, no často si ich nevedia usporiadať. Aj preto má zmysel, aby na veľtrhoch boli prítomní zástupcovia čo najväčšieho počtu odborov – aj tých, ktoré majú stabilný záujem, ako napríklad medicína. Osobné rozhovory im umožňujú klásť konkrétne otázky, poradiť sa a lepšie si predstaviť, čo ich na vysokej škole čaká.“
Pri osobnej návšteve si tiež majú šancu vyskúšať pripravené interaktívne aktivity, takpovediac „ohmatať si“ prípadný budúci odbor. Využívajú to najmä prírodovedné odbory. V stánku UK si záujemcovia môžu vyskúšať plniť tablety, robiť fyzikálne pokusy s tekutým dusíkom, zažiť virtuálnu realitu či vyrobiť si niečo na 3D tlačiarni. „Tieto kreatívne aktivity sú dôležité, dokážu pomôcť pri rozhodovaní. Udržia mladého človeka v stánku, dokážeme sa s ním pritom porozprávať, ponúknuť mu relevantné informácie,“ hovorí Dária.
CHODIA S RODIČMI
Hoci dnešní maturanti sú už všetci formálne dospelí, do rozhodovania o výbere vysokej školy sú stále intenzívne zapojení aj ich rodičia. Vidieť to aj na veľtrhoch vzdelávania, mnohí stredoškoláci chodia v sprievode rodičov. „Nemusí to byť nutne zlé, rodič môže pomôcť dieťaťu klásť presnejšie otázky,“ myslí si Dária Olejárová. „Ale stáva sa, že rodič nepustí dieťa k slovu, stále sa pýta len on. Niekedy cítiť, že si chce prostredníctvom svojho dieťaťa uskutočniť svoje predstavy.“
FORMUJEME BUDÚCNOSŤ
Dária a Daniel svoju úlohu pri prezentovaní univerzity berú do veľkej miery ako poslanie, nie len ako predaj produktu či služby. „Dobrou prezentáciou toho, čo sa dá očakávať od štúdia daného odboru, vieme zmeniť život mladého človeka. Snažím sa byť objektívny, nie presvedčiť každého za každú cenu, aby šiel k nám. Keď vidím, že má záujem o odbor, ktorý u nás neponúkame, nemám problém nasmerovať ho inam. Ale zároveň, keď vidím, že tápa, nevie, čo chce, viem mu poradiť, kde začať hľadať. Neponúkame obyčajný produkt, ale snažíme sa hľadať to, čo študenta baví, aby bol na škole šťastný, a potom šťastný aj v ďalšom živote,“ hovorí Daniel Gurský. Aj Dáriu Olejárovú na tejto práci baví skutočnosť, že reálne dokáže pomôcť. „Stalo sa mi, že jedna dievčina, ktorá na začiatku vôbec nevedela, čo a ako, ma na konci nášho rozhovoru dokonca objala a ďakovala mi, že som jej veľmi pomohla v ujasnení si toho, čo chce v živote robiť. Pre takéto momenty sa celá tá námaha oplatí. Je to skvelý pocit, keď niekto príde doslova stratený, a odchádza rozhľadený.“
Barbora Tancerová



