Už počas štúdia pomáhajú zlepšovať život v meste

Kurz Verejná politika na Slovensku Daniela Klimovského z Katedry politológie FiF UK získal nomináciu Univerzity Komenského na cenu ENLIGHT Teaching and Learning Award 2024.


12. 09. 2024 09.19 hod.
Od: Redakcia Našej univerzity

Docent Klimovský je odborníkom na fungovanie verejnej správy a územnej samosprávy a tiež medzinárodným konzultantom a expertom Rady Európy. Kurz Verejná politika na Slovensku, ktorý vedie spolu s doktorandkou Martinou Benzoni Baláž, nominovala tento rok univerzita na ocenenie Teaching and Learning Award, ktoré aliancia ENLIGHT udeľuje kurzu alebo programu, ktorý zaviedol inovatívne prvky alebo pozoruhodné vzdelávacie postupy súvisiace so vzdelávacími cieľmi aliancie.

Na ocenenie vybrali váš kurz Verejná politika na Slovensku. Komu je určený a čomu sa počas neho venujete?

Verejná politika na Slovensku je kurz v letnom semestri, ktorý je primárne určený pre tretiakov bakalárskeho štúdia v odbore politológia. Obsahovo nadväzuje na teoretický kurz Verejná politika, ktorý tí istí študenti absolvujú v zimnom semestri. Vďaka tejto nadväznosti najprv získajú teoretický základ, akýsi vhľad do témy verejnej politiky a hneď v ďalšom semestri nadobudnuté poznatky môžu využiť v rámci prakticky orientovaného kurzu.

Čím je kurz výnimočný oproti iným kurzom na katedre?

V prvom rade sme ustúpili od tradičnej dvanásťtýždňovej kombinácie štandardných seminárov a prednášok. Pred študentov staviame nielen konečnú úlohu, ale aj priebežné úlohy, ktoré musia plniť počas semestra, pričom spôsob ich plnenia vo veľkej miere nechávame na nich, čím napĺňame obsah metódy challenge-based education. Okrem toho intenzívne využívame metódu learning-by-doing, respektíve učenie sa praxou, pričom študenti dostávajú spätnú väzbu priebežne, ale aj s časovým odstupom. Túto metódu sme ešte vylepšili tým, že študenti riešia reálne problémy, s ktorými sa spolupracujúce subjekty musia vysporiadať pri tvorbe ich verejných politík.

Odkiaľ majú študenti a študentky zadania?

Aktuálne je hlavným spolupracujúcim subjektom Metropolitný inštitút Bratislava (MIB), čo je organizácia spoluzodpovedná za tvorbu verejných politík v hlavnom meste SR Bratislave. Vďaka tejto spolupráci tak naši študenti riešia problémy, ktorým čelí hlavné mesto. Okrem toho máme nadviazanú spoluprácu aj s niektorými mimovládnymi organizáciami (napríklad INESS), z ktorých nám pravidelne prichádzajú zaujímaví hostia na diskusie. V neposlednom rade spomeniem i spoluprácu so strednými školami. Pri diskusiách s hosťami sme začali pozývať aj šikovných stredoškolákov (v minulom semestri to boli študenti Gymnázia Grösslingová a Gymnázia Einsteinova) a kvalita ich zvedavých otázok v ničom nezaostávala za otázkami, ktoré kládli vysokoškoláci. Navyše, v spätnej väzbe nám potvrdili, že je to spôsob, vďaka ktorému sa cítia motivovaní zvažovať aj štúdium na Slovensku, čo je pre budúcnosť kvalitného vzdelávania na Slovensku dôležitá téma.

Čím sa napríklad zaoberali?

Zadania od MIBu sú dvojakého druhu. Študenti a študentky pracujú v malých skupinách (zvyčajne tri osoby) a pri niektorých zadaniach navrhujú riešenia konkrétneho problému. Z minulého semestra spomeniem napríklad tému odchodu mladých vzdelaných alebo vzdelávajúcich sa ľudí z Bratislavy. Študenti formulovali opatrenia, ktoré by mali motivovať týchto ľudí k tomu, aby zostali v Bratislave, prípadne, aby sa po nadobudnutí kvalitného vzdelania a skúseností vrátili. Podobne zaujímavá téma bolo vytváranie bezpečných miest na stretávanie pre mladých ľudí, najmä stredoškolákov, ktorí sa nevenujú nejakej organizovanej voľnočasovej aktivite, ale napriek tomu sa chcú stretávať s rovesníkmi. Druhým typom zadaní od MIBu sú zadania, pri ktorých študenti pracujú na podkladoch pre ďalšie fázy tvorby verejných politík. Nejde teda o navrhovanie konkrétnych riešení, ale skôr o prípravu čiastkových podkladov. Dobrým príkladom je rešerš zahraničných skúseností s riešením vybraných tém, alebo dizajnovanie zberu relevantných dát. Počas minulého semestra takto jedna skupina študentov zbierala zahraničné skúsenosti s vytváraním bezemisných zón vo veľkých mestách a so súvisiacimi participatívnymi procesmi. Zameriavali sa predovšetkým na pozitíva a negatíva sledovaných riešení a špecificky na výsledky opatrení, ktoré by mohli byť zaujímavé aj pre Bratislavu.

Ako vyzerá práca študentov a študentiek na zadaniach?

Vďaka inovácii, s ktorou prišla Martina, sme v kurze zaviedli to, že študenti samotní si v rámci kurzu definujú hodnotiace kritériá. Teda sami určia, čo musia urobiť a dosiahnuť, aby ich zadania boli považované za splnené. Už som spomenul, že pracujú v malých skupinách a v priebehu semestra sa musia vysporiadať s rôznymi výzvami. V prvom rade si medzi sebou musia rozdeliť úlohy, pretože celý proces je monitorovaný priebežne a počas semestra musia plniť určité míľniky. To od nich vyžaduje nielen intenzívnu komunikáciu v rámci skupín, ale napríklad aj určenie zodpovedností a lídrov, ktorí postup jednotlivých skupín koordinujú. Musia preukázať schopnosť byť samostatní pri riešení zadania, čo znamená, že musia hľadať a pracovať s rôznymi podkladmi, kontaktovať rôzne inštitúcie, využiť teoretické poznatky pri vyhodnocovaní relevantnosti svojho postupu a podobne. Spoločne s našimi spolupracujúcimi partnermi celý proces facilitujeme a v prípade potreby usmerňujeme študentov tak, aby sa príliš neodkláňali od cieľa. Okrem toho, že k študentom pristupujeme ako k partnerom, dôraz kladieme na ich kreativitu. Pri zadávaní úloh im zástupcovia MIBu zvyčajne povedia: „Tu máme problém, sme si vedomí konvenčných riešení. Pokojne skúste prísť s niečím netradičným, využite Vašu kreativitu.“ Dôležitá je tiež aplikovateľnosť navrhovaných opatrení, ktorú študenti musia brať do úvahy. Je to pre nich ďalšia veľká výzva, pretože posúdenie aplikovateľnosti nie je vôbec jednoduchá úloha, a to nielen z hľadiska legislatívnej priechodnosti (napríklad, ak si nejaké navrhované opatrenie vyžaduje všeobecnú reguláciu), ale tiež z hľadiska nákladovosti, prípadne návratnosti. Na konci kurzu jednotlivé skupiny prezentujú svoje výsledky tak pred nami, ich vyučujúcimi, ako aj pred ostatnými študentmi a tiež pred zástupcami MIBu. Súčasťou tejto prezentácie je poskytnutie spätnej väzby a samotní študenti nám potvrdzujú, že akademická spätná väzba je často odlišná od spätnej väzby, ktorú dostávajú od ľudí, ktorí sa venujú praktickej tvorbe verejných politík.

Aké sú výsledky študentských prác?

Kurz sa už v súčasnej forme uskutočnil dvakrát a výsledky sú z nášho pohľadu i z pohľadu našich partnerov pozitívne. Máme kladnú spätnú väzbu tak od študentov, ako aj od zapojených partnerov. S istým zjednodušením môžem konštatovať, že všetkým to dáva zmysel. Mňa mimoriadne teší, že u študentov vidíme nárast ich kompetencií a zručností. Na konci kurzu sú naši študenti schopní systematicky uchopiť zadania, identifikovať problémové oblasti, analyzovať ich, vypracovať návrh inovatívnych opatrení a spracovať kvalitný podklad pre následné politické rozhodnutie (policy paper), ktorý sa celkom prirodzene líši od bežných seminárnych prác alebo bakalárskych prác. Študenti sú počas kurzu priamo vtiahnutí do reálnej tvorby verejných politík a všetky osvojené teoretické poznatky si môžu overiť v praxi. Viaceré práce za uplynulé roky boli pritom veľmi vydarené a zamestnanci MIBu s nimi mohli ďalej pracovať bez toho, aby mali obavu, že ide „iba o práce študentov“. Dve takéto práce z minulého semestra dokonca hodnotili zástupcovia MIBu tak, že kvalita ich spracovania ich predurčuje na to, aby mohli byť rovno predložené na stôl tvorcom politík v meste Bratislave.

Čo ešte prináša študentom spolupráca s praxou?

Súčasťou vzdelávacieho procesu sú zaujímavé exkurzie a stretnutia s ľuďmi, ktorí hrajú dôležitú rolu pri tvorbe verejných politík. K téme o nakladaní s odpadmi sme si pozvali zástupkyne mesta a samosprávneho kraja, ktoré majú túto agendu na starosti. Keďže jednou z rozoberaných otázok bolo aj energetické zhodnocovanie komunálneho odpadu, ktorý nie je vhodný na recykláciu, pre študentov sme zorganizovali exkurziu do zariadenia na energetické využitie odpadu. V tomto zariadení sa priamo na mieste oboznámili s celým procesom energetického zhodnocovania odpadu, s prínosmi a problémami, ktoré takéto nakladanie s odpadom prináša.

Ďalším benefitom, ktorý našim študentom prinášame, sú extra bonusy, ktoré sú určené študentom s najlepšími výsledkami. Napríklad MIB takýmto študentom ponúka stáže. Spoluprácu sme však nadviazali aj s našimi europoslancami (doteraz s V. Bilčíkom, najnovšie s Ľ. Karvašovou) a skupiny s najlepšími prácami za odmenu navštívili inštitúcie EÚ v Bruseli a Štrasburgu.

Aké plány máte s kurzom do budúcna?

Aktuálne máme ambíciu rozšíriť kurz dovnútra univerzity a tiež ho chceme internacionalizovať. Sme teda pripravení privítať u nás aj študentov z iných fakúlt univerzity a chceme ho ponúknuť aj zahraničným študentom. Predovšetkým medzi univerzitami v aliancii ENLIGHT si chceme nájsť partnerov, s ktorými budeme následne pracovať na spoločných zadaniach, pričom tieto sa nebudú musieť týkať iba mesta Bratislavy, ale aj iných zaujímavých miest. V ideálnom scenári budú slovenskí študenti môcť spolunavrhovať riešenia aj pre iné mestá, a naopak, nielen naši, ale i zahraniční študenti budú spoluvytvárať riešenia pre Bratislavu. Pevne verím, že takýto prístup nám umožní dosiahnuť želané synergie a že benefity v oblasti vzdelávania i reálnej tvorby verejných politík budú ešte výraznejšie.

Najmä však chceme študentov priviesť k tomu, aby našli zmysel v práci pre komunitu, ako aj pre spoločnosť ako celok. Po asi 20 rokoch na univerzite mám mnohých mojich študentov v samosprávach, v orgánoch štátnu, ale tiež v mimovládnych neziskových organizáciách, ktoré sa venujú verejnoprospešným službám. Osobne budem veľmi rád, ak sa aspoň časť našich ďalších absolventov rozhodne pre prácu v inštitúciách, kde sa tvoria verejné politiky. Skutočne šikovných a kreatívnych ľudí v tejto oblasti totiž nikdy nie je dosť.

Barbora Tancerová