Podcast Komunita – Tibor Reimer: Veľká noc prináša nádej do budúcna
Veľká noc, najdôležitejší kresťanský sviatok je časom, kedy si veriaci pripomínajú Kristovo umúčenie, smrť a zmŕtvychvstanie. Mnohí z nás trávime tieto dni v kruhu rodiny a účasťou na bohoslužbách. Zamysleli ste sa však niekedy nad tým, ako Veľkú noc prežívajú tí, ktorí zasvätili svoj život službe Bohu? Ako vyzerajú veľkonočné sviatky v komunite duchovných, čo majú spoločné s našimi rodinnými tradíciami a v čom sa líšia? Odpovede na tieto a mnohé ďalšie otázky priniesol v podcaste Komunita rozhovor s kňazom, saleziánom a pedagógom Tiborom Reimerom, prodekanom Rímskokatolíckej cyrilometodskej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Zhovárala sa s ním Eva Kopecká.
Ako prežívate Veľkú noc?
Sviatky trávim predovšetkým slávením bohoslužieb, ktorých máme na Veľkú noc pomerne veľa. Na Zelený štvrtok je to ustanovenie Eucharistie, kde máme počas bohoslužby veľmi krásny obrad umývania nôh. Veľký piatok je venovaný sústredeniu sa na oslavu umučenia Ježiša Krista, slávime poklonu krížu, krížovú cestu a na Veľkonočnú vigíliu v sobotu večer si pripomíname zmŕtvychvstanie Krista. Vyvrcholením celého trojdnia je Veľkonočná nedeľa. Sú to sviatky, kedy môžem byť s farníkmi, s našim spoločenstvom. Ako saleziánska komunita na Trnávke v Bratislave máme pomerne veľkú farnosť a veľké farské spoločenstvo.
Ako sa pripravujete na toto obdobie? Sú to hodiny odsedené v spovednici?
Spoveď je podľa mňa veľmi pekná vec, aj keď je pravda, že človek si to doslova odsedí. Na druhej strane mám radosť z toho, že môžem dávať odpustenie, ľudia ho prijímajú a je to pre nich niečo veľmi významné - pripravujú sa na Veľkú noc tým, že idú v ústrety zmŕtvychvstalému Kristovi, uvedomujú si svoju hriešnosť, prosia Boha skutočne o odpustenie a zmierenie. A to zmierenie sa týka teda nielen ich, ale predovšetkým celého prostredia.
Musíte pritom aplikovať aktívne počúvanie?
Aktívne, veľmi empatické počúvanie, ale ja osobne mám z toho vždy veľkú radosť.
Odhliadnuc od tejto "roboty", ktorú máte počas Veľkej noci, čo pre vás tieto sviatky osobne znamenajú?
Sú to pre mňa veľmi pekné sviatky, lebo ich symbolika je mimoriadne významná. Po 40 dňoch pôstu vstupujeme do veľkonočného trojdnia s očakávaním, že slávenie zmŕtvychvstalého Krista je niečo, čo sa odzrkadľuje v našom živote. Človek si cez pôst uvedomuje zomieranie svojho egoizmu a to potom prináša aj radosť z vzkriesenia. Je to slávnosť, ktorá prináša do života nádej aj do budúcna.
Prípravou pred sviatkami je 40-dňový pôst. Ako vnímate úlohu pôstu v súčasnej spoločnosti?
Pôst má veľmi veľa rôznych podôb. V súčasnosti nejde len o to, že sa človek zrieka povedzme mäsa. Súčasťou pôstu bola vždy myšlienka almužny - viem sa niečoho zrieknuť, aby som pomohol chudobným, aby som to, čo ušetrím, vedel rozdať. Takže v tomto zmysle má pôst veľmi sociálny rozmer, má dosah na celé spoločenstvo.
Je pôst ako spôsob askézy prirodzenejší pre vás ako člena rehoľnej komunity?
Prirodzený určite nie je. Aj ja sa trápim so svojimi závislosťami, slabosťami. Pochádzam z Bavorska, takže pre mňa zrieknuť sa napríklad piva je náročná vec. Ale človek si vedome vyberá aj tieto spôsoby askézy, pokánia, pôstu práve preto, lebo chce rásť v láske, v dobročinnosti, v milosrdenstve. A to je myslím takým najkrajším cieľom pôstu.
Máte dlhoročnú skúsenosť s prácou s mládežou. Myslíte si, že sa mení vnímanie Veľkej noci u mladých ľudí v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami?
To je veľmi ťažká otázka. Na jednej strane naše deti žijú v pomerne sekularizovanom svete. Vonkajších prejavov pôstu a Veľkej noci, ako je povedzme bohoslužba alebo krížové cesty, je už dnes veľmi málo. Na druhej strane si zase myslím, že naši mladí stále majú aj otázky ohľadom náboženstva, duchovnosti, spirituality a hľadajú na ne odpovede.
Vo svojej vedeckej a pedagogickej činnosti sa venujete aj náboženskej výchove. V akej kondícii sa nachádza náboženská výchova aktuálne na Slovensku?
Dúfam, že je v dobrej kondícii. Na Slovensku práve prebieha reforma základného školstva a náboženská výchova je do nej taktiež zapojená. Vytvárali sme nové kurikulum s novými štandardmi, ktoré reflektujú túto reformu. Snažíme sa skvalitniť náboženskú výchovu tak, aby prinášala našim žiakom konkrétny rozvoj, najmä v oblasti náboženskej gramotnosti a aby im pomáhala zvládnuť rôzne životné výzvy aj prostredníctvom uvažovania a rozmýšľania nad náboženstvom ako nad niečím, čo sa ich týka a čo im môže priniesť aj pridanú hodnotu.
V podcaste Komunita sa ďalej dozviete:
- aké moderné metódy sa snaží Tibor Reimer zavádzať do vyučovania náboženskej výchovy,
- ako sa učí náboženská výchova u nás a v zahraničí,
- aký význam má interkonfesionalita,
- čo si myslí o radikalizácii súčasnej mládeže,
- ako sa dostal k funkcii manažéra najväčšieho mládežníckeho futbalového klubu na Slovensku,
- či sa naozaj dnes mladí dnes hýbu menej ako kedysi a ako ich motivujú
- a čo jeho srdcovkou - futbal či pedagogická práca?
Celú epizódu si môžete vypočuť na platforme Spotify.