B-boys, B-girls, battles. Breaking mieri na olympiádu

Na olympijských hrách v Paríži v r. 2024 sa budú po prvýkrát udeľovať medaily v breakingu. Tento tanečný šport bol v r. 2019 rozhodnutím Medzinárodného olympijského výboru zaradený na program hier. Ukážky tohto nového olympijského športu sme videli aj na záverečnom ceremoniáli Zimnej univerziády 2022. Čo to vlastne breaking je? Prečo sa práve tento tanec ulice dostal na olympiádu?


29. 04. 2022 09.30 hod.
Od: Redakcia Našej univerzity

Breaking, nie breakdance

„Brejkeri sami ako komunita trvajú na tom, že je to breaking, nie breakdance,“ vysvetľuje Hana Švehlová, viceprezidentka Slovenského zväzu tanečného športu. Vedie sekciu moderných tanečných športov, kam patrí aj breaking. Breaking je súčasťou hip-hopovej kultúry, vyvinul sa v sedemdesiatych rokoch v New Yorku v komunite Afroameričanov a prisťahovalcov z Jamajky a Portorika. Vyznačuje sa hip-hopovým rytmom a atraktívnymi figúrami, ako je krútenie nohami vo vzduchu, točenie na jednej ruke alebo na hlave. Zo subkultúry sa v osemdesiatych rokoch dostal do mainstreamovej populárnej kultúry, aj zásluhou tanečných filmov a videoklipov. Práve v médiách sa najčastejšie označoval ako breakdance, s čím tanečná komunita nesúhlasila, podľa nich je to „komerčný“ názov. Pri rokovaniach s MOV si breakeri presadili breaking.

Breaking áno, valčík a tango nie

Métou každého športu je dostať sa na olympiádu. Tanečných športov je veľa, prečo sa práve breakingu podarilo dostať sa do olympijského programu? Hana Švehlová vysvetľuje, že je za tým vysoká športová politika. Párové tance – štandardné a latinskoamerické vo svete už desiatky rokov združuje World Dance Sport Federation (WDSF), moderné tance, ako džez, step a streetové tance (breaking, hip-hop, disco, dicso freestyle) mali vlastnú International Dance Organisation (IDO).

„WDSF chcela roky presadiť na olympiáde niektorú zo svojich tanečných disciplín, napríklad štandardné a latinskoamerické tance. V r. 2015 zobrala pod seba aj organizácie moderných tancov, a skúsili aj tie presadiť v MOV do programu hier. Sústredili sa na breaking, v ktorom je potenciál zaujať divákov aj sponzorov, a podarilo sa im to,“ hovorí Hana Švehlová. Samotná komunita breakerov bola podľa nej z tohto vývoja zaskočená, pretože olympiáda nebola ich cieľom. „Tancujem vyše 20 rokov, a keby ste sa ma spýtali vtedy, tak by som to veru neočakával,“ hovorí Roman „Dexter“ Šamudovský, vedúci Školy Breaku v Dúbravke. Dnes sa však slovenskí breakeri na olympiádu tešia a začínajú sa poctivo pripravovať. „Prinesie to pre nás nové možnosti, vyššiu popularitu, pritiahne to nové talenty, sponzorov, mediálny záujem,“ hovorí Dexter.

Tanec alebo šport?

V breakingu sa už dnes súťaží na všetkých úrovniach, vrátane svetových šampionátov. Súťaže tradične organizuje IDO, od roku 2016 aj WDSF, ale prestížne sú aj súťaže, ktoré si robia samotné komunity, u nás napríklad Legit Blast. V breakingu súťažia oddelene muži a ženy, väčšinou sólovo, ale na niektorých festivaloch býva súťaž dvojíc alebo skupiny tanečníkov, tzv. crew.

Je breaking šport alebo umenie? Breakeri sa sami označujú za tanečníkov. „Je to umelecko-športová disciplína. Sú stanovené isté technické parametre, ktoré musia byť zaradené, ale hodnotí sa originalita, tvorivosť, umelecký dojem. Tanečníci si vyberajú vlastnú hudbu. Všeobecne streetové komunity sú komplikované v tom, že si veľmi zakladajú na svojej osobitosti, na tom, že v ich prípade nejde len o tanečný či športový výkon, ale je to ich celá kultúra. Prílišné pravidlá sú pre nich limitujúce, uberajú im z ich tvorivosti, slobody,“ vysvetľuje Hana Švehlová.

Dá sa potom objektívne posúdiť, ktorý tanečník je lepší? Hodnotenie sa dá približne prirovnať k hodnoteniu napríklad krasokorčuľovania. Rozhodcami sú samotní členovia brejkovej komunity, ktorých súťažiaci uznávajú. Ako rozhodca medzinárodných súťaží pôsobí výrazná postava našej breakovej scény Martin „Mg“ Gillian, organizátor festivalov The Legit Blast, ktorý pôsobí aj v USA, Brazílii a v Čechách.

Battles vo dvojiciach

Ako vyzerá breakingová súťaž? Tanečníci sú nasadzovaní do „pavúka", podobne ako v tenise, a vo dvojiciach zvádzajú súboj, tzv. battle. Lepšieho z dvojice rozhodcovia posunú do ďalšieho kola. V Paríži bude súťažiť 16 chlapcov a 16 dievčat. Breakingu sa venujú všetky vekové kategórie, v Škole Breaku začínajú už šesťročné deti. „Maximálny vek nie je, cez víkendy si k nám chodia zatancovať aj šesťdesiatroční tanečníci,“ hovorí Dexter. Na olympiáde stanovili vekové rozhranie 16 až 35 rokov. Dobrým predpokladom, ako začať s breakom, je základná gymnastická alebo tanečná príprava, tanečník musí nielen zvládnuť akrobatické prvky, ale vedieť zatancovať do hudby. Isté prvky však tanečníci robia až od istého veku. Školený tréner vie, aké sú limity. Deti nerobia isté figúry, napríklad točenie na hlave. Vzdelávanie trénerov robí Slovenský zväz tanečného športu, kvalifikáciu si tréneri zvyšujú aj na FTVŠ v študijnom programe trénerstvo tanca.

Prezývky na súťažiach

Bude breaking novým slovenským vodným slalomom a prinášať nám olympijské medaile? Veľmocami v breakingu sú v súčasnosti ázijské krajiny (Japonsko, Kórea), silné komunity sú tiež v USA, v Európe v Rusku, na Ukrajine, vo Francúzsku, v Belgicku či Poľsku. „Možno nemáme veľkú členskú základňu, ale máme veľmi šikovných tanečníkov. A máme veľa mladých talentov,“ hovorí Dexter.

Potvrdením jeho slov je B-Girl Ellie, 13-ročná Elissa Belobradová, ktorej nerobí problém vydržať pred objektívom nášho fotografa v krkolomných pózach. B-Boy Majko, 18-ročný Marian Koiš, má už za sebou úspechy na majstrovstvách sveta a Európy. Tradíciou v breakingu je, že tanečníci (B-boys a B-girls) majú svoje umelecké prezývky, pod ktorými vystupujú. „Prezývky si tanečníci píšu aj do medzinárodných prihlášok, aj vo výsledkových listinách sú prezývky,“ potvrdzuje Hana Švehlová. Dúfajme teda, že o dva roky na parížskej olympiáde získa medailu napríklad Twister, Slim Kein, Majko, Sonia alebo El Prcinho, čo sú v súčasnosti najlepší breakeri zo Slovenska.

Barbora Tancerová